perjantai 18. lokakuuta 2013

Johtoryhmähommaa

Olen tänä syksynä tehnyt paluun koulumme johtoryhmään. Johtoryhmämme koostuu rehtorista, kahdesta apulaisrehtorista ja kolmesta tiiminvetäjästä. Itse olen yläkoulun puolen tiiminvetäjä. Tätä johtoryhmätyöskentelyä on resursoitu monella tavalla kunnolla, ja se näkyy -palkkapussin ohella - käytännössä muun muassa siinä, että olemme kaikki parhaillaan erinomaisessa pedagogista johtamista ja -johtajuutta käsittelevässä koulutuksessa. Kouluttajat ovat Ulla Rasimus ja Jukka Ahonen ja työskentely ilahduttavan toiminnallista. Siitäkin johtuen on aivan loistavaa, että olemme koulutuksessa koko ryhmän voimin. Pääsemme näin jo suoraan koulutuksessa työstämään monia olennaisia asioita, ja koululle palattuamme voimme jatkaa suoraan siitä, mihin koulutuksessa päästiin.

Koulutus on sisältänyt tähän mennessä kaksi peräkkäistä lähiopetuspäivää. Niiden aikana tein jostain syystä poikkeuksellisen vähän muistiinpanoja. Haluan kuitenkin jakaa kollegoillekin pari mielestäni olennaista mukaan tarttunutta kolmiota:



Näiden lisäksi nostan koulutuksen runsaudensarvesta esiin vielä yhden eli vaikuttavuuden näkökulman. Koulutuksessa tähdennettiin, että kun me johtoryhmässä suunnittelemme sitä taikka tätä, on todellakin tärkeää miettiä jatkuvasti vaikuttavuuden näkökulmaa, eli sitä onko suunnittelemillamme toimenpiteillä oikeasti jotain vaikutusta. Ja ovatko vaikutukset oikeasti sellaisia, kuin oli tarkoitus. Tämä kaikki kuulostaa varmasti kovin itsestäänselvältä - teoriassa. Niinhän kaikki olennaisimmat asiat ovat.

Ensimmäinen homma, johon käytännössä käymme heti loman loputtua yläkoulun apulaisreksin kanssa, on suunnittelemaan ohjelmaa taksvärkkipäivälle, jonka saamme viettää opettajien kanssa ammattiyhdistyksen mökillä töitä tehden. Aloitamme kysymällä opettajilta itseltään, mihin aika heidän mielestään pitäisi käyttää. Sitten vaan mietimme, miten toteutamme toiveet. Minusta kyse on asiakaspalvelutyyppisestä toiminnasta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti