maanantai 22. huhtikuuta 2013

Nuoret vihapuhetta vastaan

Olemme kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten kanssa käsitelleet kevään mittaan runsaasti sananvapauteen ja vihapuheeseen liittyviä asioita. Aihe on aina ajankohtainen, ja äskettäin Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt vihapuheen vastaisen ihmisoikeuskampanjan, joka pohjautuu Euroopan neuvoston aloitteeseen. Myös Mediakasvatus.fi on mukana kampanjassa.

Me olemme hyödyntäneet työskentelyssä muun muassa Sanomalehtien liiton tuottamaa Mitä voi sanoa -materiaalia Materiaali sisältää esimerkiksi tehtävän, jossa oppilaat kokoavat erityisen suomalaisina pitämiään asioita. Tämän jälkeen he etsivät tarkempaa tietoa kokoamistaan asioista ja niiden alkuperästä. Näin paljastuu tietysti, moni yleisesti erityisen suomalaisena pidetty asia on itse asiassa tuontitavaraa. Toisekseen - ja mikä vielä tärkeämpää - syntyy mahdollisuus keskustella alkuperän merkityksestä yleisemmälläkin tasolla. Mitä väliä alkuperällä oikeastaan on? Milloin sillä on väliä? Asioita kootessamme hyödynsimme esimerkiksi AnswerGarden -palvelua. Tässä yhden ryhmän aatoksia

Kevättalvella olimme kollegani Heli-Maijan kanssa myös pelillisyyskoulutuksessa. Siellä teimme harjoitustyönä pienen roolipelin/prosessidraamapätkän samaan teemaan liittyen. Sen kokosimme Thinglink-palvelua apuna käyttäen. Se on kätevä palvelu, jossa kuviin voi upottaa muuta sisältöä. Tehtävässä on tarina-aihio, jossa yhden yhdeksäsluokkalaisen,"Ibrahimin" kaappiin on tungettu siansorkkia ja oveen maalattu hakaristi. Tätä tapausta sitten selvitellään koulussa. Ensimmäinen "kohtaus" on huoltajapalaveri rehtorin kansliassa.



Tuo tehtävä toimi paremmin kuin uskalsin toivoakaan. Erityisen kiinnostavia keskusteluja syntyi, kun prosessin jälkeen mietimme erityisesti "Ibrahimin" vanhempien hahmoja. Heissä oli eniten variaatioita. Joissakin toteutuksissa he olivat täydellistä suomea puhuvia ja ainoita tilanteessa asiallisesti ja rakentavasti käyttäytyviä. Toisessa ääripäässä olivat sitten hahmot, joissa ruumiillistuivat kaikki kuviteltavissa olevat ennakkoluulot ja stereotypiat.

Sananvapausjakso päättyi yhdeksäsluokkalaisten osalta siihen, että he kirjoittivat jokainen artikkelin, joka jotenkin liittyi tähän aiheeseen. Lisäksi neljän oppilaan tiimi kirjoitti Sanomalehtien Liiton tilauksesta yhdessä lehtijutun, jota liitto tarjoaa jäsenlehdilleen ilmaiseksi julkaistavaksi. Yhteiskirjoittamisen välineenä käytettiin Tieken muistiota. Kahdeksasluokkalaiset tekivät puolestaan vaikuttamaan pyrkivän julisteen. Inspiraation lähteenä käytimme erään oppilaan FB-ryhmässämme jakamaa upeata videota.



Väripaperitekniikka lainattiin Mediaälyä-kilpailusta. Tekniikka on loistava, koska jälki on automaattisesti julistemaista. Julisteisiin liittyi myös pieni suullinen esittelyharjoitus. Lopuksi kokosin vielä julisteista videon. Tässä siis lopuksi Otalampi No Hate! olkaapas hyvät :)

6 kommenttia:

  1. Hei Nina - eksyin sivustollesi some-(alkeis!)kurssin kautta ja NYT on pakko peukuttaa!!! Upposin sivustollesi ja olen vaikuttunut! Jesjesjes - draamaihmisenä olin erittäin kiinnostunut prosessdraama osiosta - ja minusta se näytti toimivalta ja mielenkiintoiselta. Hienoa! Verkkokurssilla huhuilin olisiko siellä ollut joku, joka olisi ollut innostunut yhdistämään draama ja somea...ei ollut! Taisin kuitenkin löytää sellaisen täältä :) Itsellä some ontuu - sinulla näyttävät kulkevan tasatahtiin some ja draama.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustavasta kommentista Raija!

      Mulla kyllä ontuu tuo draamapuoli pahasti. Olen saanut seurata vierestä todella taitavien draamaopettajien työskentelyä, eli olen nähnyt, mitä se parhaimmillaan voi olla. Omat touhuni ovat kaukana siitä, mutta olen iloinen, että olen rohkaistunut kokeilemaan edes pienesti. Meillä on myös tuon Heli-Maija -kollegan kanssa haaveena, että vielä jossain vaiheessa menemme yhdessä opiskelemaan ainakin ne perusopinnot. Draama + some on kutkuttava yhdistelmä! Ja muutenkin on hassua, että tvt:tä (tai somea) usein käsitellään ikään kuin vaikkapa nyt juuri draaman vaihtoehtona, tai sen poissulkevana asiana, vaikka kyse voi olla toinen toistaan rikastuttavasta limittymisestä. Jos vaan sulle tulee mieleen ideoita, mitä voitais yhdessä tehdä, niin älä epäröi ottaa yhteyttä! :)

      Poista
  2. Kirjoitit "Draama + some on kutkuttava yhdistelmä! Ja muutenkin on hassua, että tvt:tä (tai somea) usein käsitellään ikään kuin vaikkapa nyt juuri draaman vaihtoehtona, tai sen poissulkevana asiana, vaikka kyse voi olla toinen toistaan rikastuttavasta limittymisestä." - ja veit sanat suustani! Olen täysin samaa mieltä! Vasta tuolla alkeiskurssilla minulle selkeni, miten paljon molemmat voivat hyötyä toisistaan ja miten "1+1" voi olla paljon enmmän ja jotain muuta kuin 2. Eikä vain draama+ tvt-yhdistelmän kohdalla vaan minkä tahansa aineen kanssa. Vaikkapa 1+1+1... Heli-Maija-kollegallesi terveisiä! menkää ihmeessä tekemään a i n a k i n ne perusopinnot! Olen kuullut monen ihmisen suusta, että saivat paljon enemmän kuin olisivat osanneet odottaa ja paljon muutakin kuin tietoa draamasta. Itse "draamakonkarina" etsin uusia teitä ja sovellusmahdollisuuksia - ja aina niitä tuntuu onneksi löytyvän. Otan varmasti yhteyttä - sillä "tilauksessa" on em. some-kurssin jälkeen ollut draamaan kallellaan oleva tvt-taitaja.Nyt teen vielä perinteistä painettua materiaalia, mutta sähköinen kirja / materiaali - ilmainenkin, kaikkien saatavilla oleva on alkanut houkutella yhä enemmän. E-kirja mahdollisuuksiakin mietin, mutta se ei ole (vielä) kannattavaa. Palaan asiaan, kunhan kiireet hellittävät. 2 kirjaa työstövaiheessa, uusin menossa juuri taittoon...ensin ne alta pois. Kustantajan arki on auvoisaa. Olin oikeasti vaikuttunut pros.draama pätkästänne ja tunnustan: aion itsekin kokeilla sitä.Kiitos vinkistä ja kipinästä, näillä eväillä kohti Vappua!

    VastaaPoista
  3. Aivan mahtavaa Raija! Palataan ilman muuta asiaan ja hauskaa vappua myös Sinulle!

    VastaaPoista
  4. UPEAA NINA! Kuulostaa todella hienoilta nämä projektit!

    VastaaPoista