keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Heureka!

Onpas taas ollut täyteläinen päivä. Kuten edellisestä postauksesta käy ilmi, seuraavana testilistalla oli Flockler. Räpistelinkin iltapäivällä kokoon jonkinlaisen ensimmäisen yritelmän, mutta se ei nyt ole lainkaan olennaista, vaan se mitä siitä seurasi - valtava aivomyrsky :-D

Minulla oli ensimmäisen Flocklerini äärellä itse asiassa hieman säälittäviä teknisiä ongelmia ja kävinkin siksi pientä s.postikirjeenvaihtoa Toni Hopposen kanssa. Sivumennen sanottuna ja varsinkin näin jälkikäteen tarkasteltuna on aika siistiä, että hän ystävällisesti ja kärsivällisesti vastasi heti viesteihini. Kävin siinä ohessa lisäämässä hänet ja @getflocklerin seurattaviini Twitterissä, ja siinä yhteydessä kävin vilkaisemassa muutamaa Hopposen itse tekemää Flockleria. Ne saivat minut mietteliääksi, ja mieleeni alkoi hiipiä epämäääräinen ajatus, että minulta on jäänyt jotain aika tärkeää oivaltamatta. Selailin vanhoja twiittejä ja huomioni kiinnittyi erityisesti tähän.


Katsoin tuon videon ja upotan sen myös tähän, koska se oli lievästi sanottuna tajunnan räjäyttävä kokemus.


Francesco Franchi: On Visual Storytelling and New Languages in Journalism from Gestalten on Vimeo.

Tämän katsottuani luulen tajuavani nyt selvästi, mitä äikän tunneilla tulevaisuudessa puuhaillaan. Sen sijaan, että kaikki pakotetaan pukemaan ajatuksensa lineaarisesti eteneviksi tekstipötköiksi me harjoittelemme kiinteässä yhteistyössä kuvataiteen opetuksen kanssa monenalaisia muita esitystapoja. Esimerkiksi erilaisten infografiikkojen tekemistä. Ja kuka uskaltaa väittää, että se olisi jotenkin vähemmän keskittymistä, ajattelua, luovuutta vaativaa tai muuten typerämpää tai pinnallisempaa kuin perinteinen kirjoittaminen?


Niinpä tämä äikänope alkaakin nyt opiskella uutta kielioppia. Sen avainkäsitteitä ovat ainakin:

  • Infographics
  • Visual storytelling
  • New Visual Language
Ja kun sitten olen jotain asiasta oppinut, on uusi työkalukin jo odottamassa. Se on Piktochart


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti